حاجی آبادی می‌گوید: متصدی این باجه‌ها در حد راه اندازی کار مراجعه کننده روی انگلیسی و عربی نیز مسلط است و معمولا برای راهنمایی بیشتر زائران، کاتالوگ ها، نقشه و بروشور‌هایی درباره مشهد و جاذبه‌های گردشگری آن ارائه می‌شود.

 

 

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با نگاهی سرگردان دنبال آدرسی است، اما گویی نمی‌تواند مسیر را پیدا کند، از چند نفری می‌پرسد، اما به دلیل ندانستن زبان فارسی نمی‌تواند منظور خود را به زبان عربی برساندکلافه شده است، نمی‌داند چه باید بکند؟

داستان بالا روایتی است که از دردل‌های یک زائر عراقی نوشته شده است. زائر جوانی که دقایقی با او در یکی از کافه‌های شهر هم کلام شدم. با خودم می‌اندیشم که راه چاره چیست؟

معاونت گردشگری شهرداری مشهد، نخستین گزینه است. دست به تلفن می‌شوم و به حرف‌های حاجی آبادی روابط عمومی معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد گوش می‌دهم او می‌گوید: برای راهنمایی زائران غیر ایرانی چند راه حل در نظر گرفته شده راه اندازی باجه‌های راهنمای زائر یکی از این راه حل‌ها است. ۲۷ باجه در نقاط مختلف شهر راه اندازی شده است .
از او می‌پرسم که این باجه‌ها در کدام یک از نقاط شهر قرار دارند و این پاسخ را می‌شنوم: تعدادی از آن‌ها در ورودی‌های شهر قرار دارد و بخش دیگری از آن‌ها در بافت ثامن و تعدادی دیگر در پایانه‌های مسافربری، ایستگاه راه آهن و فرودگاه مستقر است.
روابط عمومی معاونت گردشگری شهرداری مشهد این نکته را هم اضافه می‌کند: در روز‌های پیک مسافر مثل تعطیلات تابستان و نوروز همه این باجه‌ها فعال هستند، اما در سایر روز‌های سال، تعدادی از آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند.

 

حاجی آبادی می‌گوید: متصدی این باجه‌ها در حد راه اندازی کار مراجعه کننده روی انگلیسی و عربی نیز مسلط است و معمولا برای راهنمایی بیشتر زائران، کاتالوگ ها، نقشه و بروشور‌هایی درباره مشهد و جاذبه‌های گردشگری آن ارائه می‌شود.
صحبت هایمان به اینجا می‌رسد به او می‌گویم، باجه‌های گردشگری به دلیل محدودیت دسترسی شاید برای همه زائران خارجی مشهد مناسب نباشد سایر راهکار‌های شهرداری چیست؟

روابط عمومی معاونت گردشگری شهرداری مشهد در پاسخ به سوالم می‌گوید: راه اندازی شماره ۳۱۳۵ برای راهنمایی گردشگران خارجی و راه اندازی ربات دو زبانه تلگرامی به آدرس mashtiran bot از دیگر کارهاست.

حاجی آبادی درباره روبات تلگرامی بیشتر توضیح و ادامه می‌دهد: روبات تلگرام نوعی حساب کاربری ویژه است که برای ارسال و دریافت اتوماتیک پیام طراحی شده است. کاربران می توانند با ارسال دستورات گوناگون با ربات‌های تلگرام در ارتباط باشند، این ارتباط میتواند در یک مکالمه شخصی و یا در یک گروه ایجاد شود.