ظرفیت قطارها محدود است و هر قطار تنها ۱۰ خودرو گنجایش دارد، از طرفی تقاضای ارسال خودرو با قطار (به ویژه در تعطیلات) بسیار زیاد است و بسرعت تمام می شود. بنابر این هرچه زودتر بلیط را خریداری کنید دردسرتان هم کمتر می شود.

 

 

سفرهای جاده ای دردسرهای خودشان را دارند، از رانندگی طولانی مدت بگیر تا ترافیک و خستگی های بعدش عواملی هستند که باعث شده مسافران سایر روش های حمل و نقل را انتخاب کنند. در نتیجه پس از رسیدن به مقصد ماشین نخواهیم داشت و برای گشت و گذار با مشکل مواجه می شویم. برای حل این مشکل افراد زیادی حمل خودرو با قطار را انتخاب می کنند. در این مطلب با الی گشت همراه باشید تا چگونگیارسال اتومبیل با قطار را بررسی کنیم و بدانیم که قوانین و شرایط لازم چست؟ چقدر باید هزینه پرداخت کنیم و چطور ماشینمان را تحویل بگیریم؟

چگونگی خرید بلیط برای حمل خودرو با قطار

برای ارسال ماشین با قطار آن را سوار واگن های خودروبر می کنند. واگن‌ هایی دو طبقه که حدود ۱۰ تا ۱۲ خودروی سواری گنجایش دارند. باید بگوییم که در حال حاضر امکان ارسال خودرو به تمامی شهرها وجود ندارد و تنها می توان در شهرهای بزرگ از این امکان استفاده کرد. برای خرید بلیط قطار حمل خودرو از وبسایت شرکت رجا استفاده کنید و به آسانی شهر مقصد و تاریخ دلخواهتان را خریداری نمایید.

در نظر داشته باشید که باید حداقل سه ساعت قبل از حرکت بلیط آن را خریداری کنید. با توجه به این که تحویل و ترخیص بلیط قطار نیز معطلی دارد پیشنهاد ما آن است که یک روز قبل از سفر خودتان اتومبیل را تحویل دهید تا دیگر نگرانی تاخیر سوار شدنتان را نداشته باشید.

پس از آن که بلیط خودرو را تهیه کردید، زمان خرید بلیط قطار برای خودتان است. برای خرید آنلاین به وبسایت الی گشت مراجعه کنید یا با شماره ۸۵۴۰ تماس بگیرید.

 

قوانین و شرایط تحویل خودرو به راه آهن

حمل ماشین با قطار هم مانند هر چیز دیگری قوانین و مقررات مخصوص خودش را دارد و البته باید بگوییم که روی برخی از این قوانین سخت گیری های زیادی وجود ندارد. به طور مثال در هنگام تحویل اتومبیلتان به انبار نباید بیش از یک سوم باک پر باشد اما کم تر پیش می آید که این مورد را بررسی کنند. برای ایمنی خودروی خودتان بهتر است آن را رعایت  کنید.

  • خودرو را از ساعت ۸ تاریخ بلیط تا ساعت نوشته شده روی بلیط در مبدا تحویل می گیرند.
  • حمل خودروهای با ارتفاع بیش از ۱۵۸ سانتیمتر (شاسی بلند) یا عرض بیش از ۱۸۰ سانتی متر (اکسل پهن) مقدور نمی باشد.
  • اگر قطار است خودرو در تهران توقف داشته باشید باید بلیط مسیر دوم یک روز بعد از ورود خودرو به تهران باشد.
  • در صورت هرگونه توقف باید بلیط بعدی حداقل ۸ ساعت بعد از زمان رسیدن اتومبیل به نخستین مبدا باشد.
  • به همراه داشتن کارت شناسایی مالک و خودرو الزامی است.
  • باید شماره پلاک، نام خودرو و نام مالک روی بلیط قطار حمل خودرو نوشته شده باشد.
  • برای خودروهای صفر کیلومتر نوشتن شش رقم آخر شماره شاسی به جای پلاک اجباری است.
  • خودروهای گذر موقت تا زمانی که مجوز عبور دارند می توانند با همان شماره پلاک گذر موقت بلیط تهیه کنند.

شهرهایی که امکان ارسال خودرو با قطار را دارند

امکان خرید بلیط برای خودرو در شهرهای بزرگ مانند تهران به مشهد، تبریز، اهواز، یزد، زاهدان، شیراز، کرمان و بندرعباس وجود دارد. البته از سایر شهرها مانند اصفهان به بندرعباس و بالعکس، مشهد به بندرعباس و بالعکس نیز مستقیما بلیط فروخته می شود. اگر بلیط مستقیم به بین دو شهر مبدا و مقصد شما نبود می توانید با رعایت قوانین در دور توقف خودرو را منتقل کنید که البته هزینه هایش زیاد شده و کمی دردسر دارد.

 

هزینه حمل خودرو با قطار

برای محاسبه هزینه حمل ماشین با قطار باید حق بیمه ای که نسبت به ارزش خودروی شما محاسبه می گردد را هم در نظر بگیرید. اگر کسی نباشد که ماشین را در مقصد تحویل بگرید هزینه پارکینگ آن تا ۲۴ ساعت رایگان است، پس از به مدت ۵ روز به ازای هر ۲۴ ساعت روزی ۱۵ هزار تومن و از روز ششم ۲۰ هزار تومن خواهد بود. در ادامه قیمت حمل خودرو با قطار به شهرهای مختلف را مشاهده می کنید.

شهرهای مبدا و مقصد

قیمت بلیط (تومان)
تهران مشهد ۲۳۵٬۹۰۰
تهران تبریز ۱۷۰٬۲۵۰
تهران      اهواز ۲۴۱٬۶۰۰
تهران بندرعباس ۳۷۰٬۷۰۰
تهران یزد ۱۴۵٬۰۰۰
تهران شیراز ۲۳۵٬۹۰۰
تهران زاهدان ۳۰۸٬۷۰۰
تهران کرمان ۲۴۳٬۸۰۰
اصفهان بندرعباس ۲۱۲٬۱۰۰
مشهد شیراز ۳۴۸٬۳۵۰
مشهد اهواز ۳۷۲٬۱۵۰
مشهد تبریز ۳۵۶٬۳۰۰

 

شرایط ترخیص خودرو از راه آهن

ترخی خودرو ممکن است حدود ۳ تا ۴ ساعت طول بکشد، پس زمان لازم برای آن را در نظر بگیرید. در حین تحویل خودرو اتومبیلتان را خوب بررسی کنید تا آثاری از ضربه و ساییدگی بر روی آن نباشد، در این صورت می توانید از بیمه ای که خریداری کرده اید استفاده کنید. به همراه داشتن کارت شناسایی خودتان و کارت ماشین در هنگام تحویل ماشین ضروری است. اگر هم اتومبیلتان سفر کیلومتر است برگه فروش را همراه داشته باشید.

اگر در تحویل خودرو بیش از ۲۴ ساعت تاخیر ایجاد شود، راه آهن ۵۰٪ مبلغ را به شما بازخواهد گرداند.

 

کنسل کردن بلیط حمل خودرو با قطار

اگر به هر دلیلی برنامه سفرتان تغییر کرد می توانید به آسانی هزینه بلیط حمل خودرو با قطار را پس بگیرید. اگر ۱۲ ساعت قبل از حرکت باشد ۹۰٪ قیمت بلیط بازگشت داده خواهد شد. از آن زمان تا ۳ ساعت قبل از حرکت ۷۰٪ بهای بلیط را به شما پس می دهند و طی سه ساعت باقی مانده تنها می توانید ۵۰٪ مبلغ را دریافت کنید.

نکات مهم ارسال خودرو با قطار

از قرار دادن اشیا با ارزش داخل اتومبیل خودداری کنید، چرا که شرکت مسئولیتی قبول نمی کند. قرار دادن لوازم و چمدان داخل اتومبیل ممنوع است، اگر می خواهید سایر لوازم سنگین وزنتان را به بخش حمل بار در قطار تحویل دهید، نگاهی به مطلب آن در مجله بیندازید تا سوالاتتان پاسخ داده شود. تجربه های مسافران نشان میدهد که بسیاری مواقع سخت گیری روی این قانون وجود ندارد و تنها مبلغی اضافی نسبت به وزن بارتان روی هزینه های حمل خودرو (این مساله کاملا ریسکی است و شاید برایتان دردسر شود) اضافه می شود.

ماشین های تصادفی اجازه سوار شدن در قطار را ندارد. برای ایمنی معمولا سرباتری خودرو را در مبدا جدا می کنند و در مقصد باید مجددا آن را سر جای خود قرار داد. توجه کنید که حتما دزدگیر خودرو را غیرفعال کنید وگرنه ممکن است تمام طول مسیر آژیر بکشد و پس از تحویل باتری خالی شده باشد.

  • چگونه می توان کرایه حمل ماشین با قطار را کاهش داد؟

اگر بلیط رفت و برگشت خریداری کنید هزینه هایتان کمتر می شود و البته خیالتان هم راحت تر است.

  • بهترین زمان برای خرید بلیط حمل خودرو کی است؟

ظرفیت قطارها محدود است و هر قطار تنها ۱۰ خودرو گنجایش دارد، از طرفی تقاضای ارسال خودرو با قطار (به ویژه در تعطیلات) بسیار زیاد است و بسرعت تمام می شود. بنابر این هرچه زودتر بلیط را خریداری کنید دردسرتان هم کمتر می شود.

در این مطلب چگونگی خرید بلیط حمل خودرو با قطار را بررسی کردیم و درباره قیمت ها، قوانین،‌ شرایط و نکات کاربری توضیحات کاملی را آوردیم که امیدواریم در طول سفر به کارتان بیاید. شما هم تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.